Sayonara YTN!!



Assalamualaikum wbt,

Alhamdulillah.

Masa study degree aku adalah peminjam YTN (Yayasan Tenaga Nasional).
Study dr tahun 2000 - 2004. Lepas grad ada la bayar sikit2 tp konsisten..tp x dapek la ikut jadual sbb start tahun ke 5 dh kne bayar 500..x mampu hoii..so dragging..dgn mcm2 kekangan, kesempitan akhirnya tahun lepas aku diburu aggressively oleh pihak YTN sbb as at tahun 2016, hutang masih berbaki belas ribu jugak..huhu..
ye salah aku..dh dekat 12 tahun kot..aku cuma rasa sgt bersalah dengan semua penjamin2 yg susah sbb aku..x memasal kne ctos dan dpt ugutan nk sita bagai..so endup after bayar some nego amount aku dibenarkan bayar RM300 sebulan sampai next 2 years..menambah beban bulanan la dengan ada baby baru lagi tp ok la..sekurg2nya YTN ni x sekejam PTPTN yg bakinya tak berkurang kalau bayo sket2 tuh..sian kwn2 aku yg meminjam ngan PTPTN
bkn x pernah cuba selesaikan..niat di hati nk bayar dengan kwsp sejak tahun 2009 lagi tp masa tu perjanjian tahun 2000 ke bawah TAK BOLEH keluarkan duit akaun 2 kwsp untuk menyelesaikan baki pinjaman..sodihh!

tp..rezeki Allah mmg x dapat diduga..di suatu pagi yang hening last july masa aku dlm cuti pantang di kedai mamak sedang minum teh ais dan membelek fon...

Taraaa...alhamdulillah..rasa nk melompat bintang kat situ jugak hehe..bermula 21 JULAI 2017, perjanjian tahun 2000 ke bawah DIBOLEHKAN menyelesaikan baki hutang guna akaun dua..yeayy
so apalagi aku cepat2 contact PIC Pasadana (debt collector company YTN kot rasanya) sbb dia duk mengaku dr YTN ala kemon la Pn..sy tau n sy fhm..huhu, suruh dia tlg sediakan penyata baki..

So, 1st time surat smpai adalah lebih kurg dua mgu after aku contact..gagah p KWSP skali dia x terima daa...
ada format lain untuk perjanjian 2000 ke bawah..harap maklum ye...

so...aku wasap Pn PIC tu mintak YTN kuarkan surat penyata baki yg baru..
alhamdulillah dua hari lepas surat baru smpai n semalam sepantas kilat aku amik EL n setelkan urusan..lagipun ada urusan lain melibatkan kwsp needs urgent attention..huhu

Kepada kwn2 esp peminjam YTN yg nk selesaikan senang je..

1) call YTN..mintak depa sediakan surat penyata baki n necessary documents untuk selesaikan baki hutang (set dokumen tu termasuk salinan surat perjanjian, penyata baki hutang dgn letterhead YTN n statement of account kita)

2) IMPORTANT - beritahu perjanjian kita tahun bila sbb format berbeza untuk perjajian tahun 2000 ke atas dan 2000 ke bawah - make sure duit dlm akaun 2 kwsp cukup ye..

3) dh dpt surat..p ke kwsp berhampiran

4) bawak juga IC, borang pengeluaran pendidikan (dptkan di kwsp kaunter or website), sijil pengajian or transkrip dan salinan (semalam aku x bawak cert degree..sib baik ada fail sijil dlm keta..n transkrip ada situ)..submit

5) urusan sekejap je..kalau semua ok..insyaALLAH lg dua mgu duit akan dikreditkan ke akaun YTN terus...semoga dipermudhkan urusan...

Alhamdulillah akhirnya selesai hutang belajar aku..dan lega hati aku tak lagi menyusahkan para penjamin ku yg baik hati dan bersabar...

Untuk peminjam dr institusi lain aku x pasti ye caranya uols contact sendiri dgn institusi korg sendiri k..urusan ngan kwsp sama je rasanya..

Semoga urusan kalian dipermudahkan juga..insyaAllah..

Ulasan

Catatan Popular