Allah sebaik baik perancang - Krabi..kami datang!

Assalamualaikum wbt,

Awal Januari 2013
Knowing that mama akn balik vacation bulan 6, maka aku eksaited rancang family holiday ke Krabi. Maka dengan pantas aku pi booked tiket untuk kami berenam. Abah, mama, Aslam, En somi, aku n Auni. Mama bukan boleh balik selalu..inilah masanya nak gather bersama...

Februari 2013
Aslam didiagnos kanser, kesihatan beliau pun merudum. Mama balik on emergency. Automatik aku try utk dptkan refund dr Airasia for this trip. Aku redha, bukan rezeki kami. Since tak dapat refund, aku just lupakan n when da time comes baru decide.

Mac 2013
Aslam n abah ikut mama balik Saudi. Aku dah decide utk pergi Krabi ber3 je, lagi 3 tiket kira burn je..nk buat cemana takde rezeki..

April 2013
Mama balik lagi, adik meninggal dunia, Aslam ikut balik ke Saudi.
Aku decide utk bawak abah ke Krabi.

Awal June 2013
Mama decide utk amik unpaid sampai 3 mths memandangkan keadaan Aslam kurg baik di sana. Medication susah nk dpt for foreigner. Mama perlukan sokongan esp drpd abah.

Akhirnya..insyaAllah lagi 2 mgu kami akn terbang ke Krabi. Aslam pun sangat bersemangat nk pegi. Allah sebaik2 perancang. Bila kita redha dan serah segala2nya..insyaAllah Dia akan tunjukkan jalan yang terbaik...

Flight tiket sudah di tangan, hotel sudah dibayar, pendek kata segalanya dh tersedia..tp sekali lagi..aku tetap bersedia hadapi segala kemungkinan..2 minggu masih terlalu panjang. We never know what will happen..
Sekali lagi aku hanya mampu berdoa Allah beri kesihatan kepada Aslam dan kami semua supaya kami dpt bercuti dengan gembira.

Keadaan Aslam
Bila dia kata ok : Dia boleh berjalan dengan tongkat, walaupun agak tempang tp boleh berjalan perlahan2 tapi bukan terlalu lama berjalan. Dengan bantuan painkiller strictly consume 4 hourly, insyaAllah dapat membantu. Rasa sakit seperti ada jarum mencucuk2 tulang. Dia akn minta mama urut bahagian yang sakit then the pain will subside after 15 minutes massage.

Bila dia sakit : MasyaAllah, hanya Allah yang tahu. Undescribable.

Selalunya Aslam tak mkn painkiller, so selalunyadia akn rasa sakit dan sengal seluruh badan. Tapi untuk trip kali ni dia bersemangat n dengan bantuan painkiller, insyAllah he will b fine. Just like macam dia travel KUL - SAUDI - KUL.

Nape ye aku susah payah explaining?

Sebab aku taknak dengar ada mulut2 mengatakan aii kata sakit tenat sgt..boleh plak bercuti? aii..kata tengah sesak, sempit..boleh plak cuti2 oversea...hmm..yup im being defensive...

 1) everything paid - tiket yg kami beli ni pun bukan promo sangat...elok ke kalau membazir..?
 2) Aslam semangat nk bercuti - siapa ada hak utk halang hasrat org sakit pergi bercuti?
 3) Siapa boleh jamin, da next second/minute kita masih hidup di muka bumi ni - salah ke guna kesempatan yang ada untuk our family gather...moga ada kesempatan di lain masa...

With that....Krabi insyaAllah..will see you soon..semoga percutian ini dapat menenangkan semua org..seriously each 1 of us need a BREAK!!




Love,
Keceque

Ulasan

  1. Pedulilah apa org nak kata, yang penting family kita bahagia. Orang yg bercakap itu dan ini cuma nampak surface je. They never know what's deep inside, apa yg kita lalui selama ni etc etc..

    Selamat menikmati keindahan Krabi ciptaan Allah. Enjoy!!! \(^_^)/

    p/s: Sila makan pulut di Krabi. Just anything about pulut.

    Sekian,
    Bukan peminat pulut :)

    BalasPadam
  2. Thanks nina nino for being my best supporter..love ya!

    BalasPadam
  3. Allahu Allah...

    Tumpang gembira Kak Alin bila baca semua yang Keceque tulis disini.

    Betul kata keceque, Kak juga sangat setuju. Kita tidak dapat nak puaskan hati semua pihak.

    Akak rasa kita semua, pernah merasai perkara yang sama. so, yang selalu jadi motivasi dan kekuatan kak alin ialah, kak alin suka refer ayat ini. moga juga boleh beri manfaat padamu:-

    Bila diri ini bersedih @ tak kuat dek tohmahan orang atau punya krisis hubungan dengan manusia (hablum minnannas); kata2 ini penguat semula keimanan diri:-

    1) Usah dikejar REDHA Manusia, yang penting REDHA ALLAH yg kita cari
    (maksudnya, kenapa perlu kita rasa gembira kalau orang hormat kita, orang ampu kita, orang sayang kita, orang ingat & suka kpd kita atas perkara yg kita lakukan jelas SALAH, biarlah apa yg kita lakukan walaupun akan org sakit hati, tak redha pd kita, kita hilang nikmat dunia yg sedikit, akan tetapi perkara yg kita lakukan jelas BENAR di sisi Allah, itulah kebahagiaan yg HAKIKI, biar Allah yg beri ganjaran kepada makhluk ciptaanNya!)

    2) Usah takut akan KEBENCIAN Manusia, tapi TAKUTlah akan KEBENCIAN&KEMURKAAN ALLAH
    (maksudnya, kdg2 dlm byk perkara, kita selalu dlm dilema nak buat sesuatu takut orang marah @ benci, frasa ini sy ingat utk motivasi diri, teruskan..teruskan..apa yg kita rasa BETUL & BENAR, kerana malanglah diri ini sekiranya hidup kita di bumi ini (pinjaman buat sementara) tetapi di sia2kan dengan terus-menerus menimbulkan MURKA ALLAH penciptaku.sekali NYAWA di tarik tidak bermakna lagi JASAD ini pd mereka bergelar MANUSIA.)..

    ~sekadar motivasi~

    Best kan kalau ingat macam tu? ;)..Kita memang rasa macam kita tak boleh sama macam orang lain, we have our own life, tapi tanpa kita sedar "itu apa yang kita rasa sebagai ruang lingkup sebagai manusia? Bagaimana pula dari kacamata Allah? Sebenarnya kita semua adalah dijadikan oleh Allah untuk pikul tugas yang sama iaitu Beribadah dan tunduk hanya kepada Allah sebagai Hamba dan khalifah."

    Dengan itu, hati kita akan kembali tenang dan segera kita akan segera memahami akan peranan semua yang mana tak lain tak bukan hanyalah untuk jadikan diri kita yang Terbaik. Tanda Allah sayang kita..Best! (^_^)

    wah, terpanjang pula...maaf ya dik..have a nice trip and journey with your beloved family...

    BalasPadam

Catat Ulasan

yang Mulia Encik2 dan Puan2 tukang komen...

Catatan Popular