Allah sayang kami dan kita semua....

Assalamualaikum wbt,

Lama. Lama aku sepi dari tulis blog, dah dekat 3 minggu eversince my last post...

Pada 26 Jan 2013, pukul 10 mlm aku terima call dari abah, saying that adik bongsu aku Aslam masuk hospital. Abah kata suspect appendix. Kami pun bergegas balik klang that nite n terus menuju ke Hosp Tengku Ampuan Rahimah (HTAR).

Abah kata masuk dari maghrib tadi, tp kenapa tak proceed operation? Setahu aku kalau detect appendix, doc akn arrange utk buang secepat mungkin. Hati dh mula rasa tak sedap. Smpai hosp dlm pukul 1130 mlm, then me n hubby naik wad.

Sedih, bungkam, confuse. Itu yg pertama kali aku rasa bila tgk adik aku mengerekot atas katil dengan tshirt n jean lusuh. Muka pucat lesi, baring dlm keadaan membongkok menahan sakit.Aku dtg dekat n tegur. Beliau tak daya nk ckp banyak, sedang menahan kesakitan yg amat sangat agaknya..pinggang belah kanan keras dan bengkak..sungguh aku terkejut!
hubby panggil doc yg bertugas utk tny keadaan sebenar.

Jawapan yg aku dpt lebih membimbangkan, doc kata, kne tgu hari Selasa baru boleh scan sbb Monday tu cuti Thaipusam...yaAllah dlm hati aku sgt2 risau tak dpt digambarkan..nk scan apa ni?nk tgu hari Selasa?adik aku nmpak dh teruk sgt..bolehke dia tgu lagi???

Upon getting the scan result doc tak berani ckp apa2...

Masa ni fikiran sgt berkecamuk.

Nak suruh mama balik ke? (mom in Saudi)
Nak bawak scan kat private ke? 
Siapa nk teman Aslam kat hospital?

dan paling penting...

Aslam sakit apa sebenarnya ni????!!!! ya Allah....

Malam tu aku terpaksa balik KL sbb aku tak bawak apa pun n en somi ada keje..aku cadang nk dtg balik esok..

Aku dh call mama bitau keadaan Aslam..to cut the story short, mama decided nk balik for emergency sbb beliau rasa there's something serius..mama akn sampai selasa petang..alhamdulillah

Sejak Aslam masuk hospital hati aku tak pernah tenang, hampir setiap malam tak boleh tidur n x selera makan...tak sabar tgu mama balik...terima kasih to mak lang yg sudi tolong jaga Aslam sepanjang malam...

Akhirnya mama smpai petang selasa..me n hubby yg jemput mama dr airport...

Smpai wad..mak lang, mak uda n mak long ada temankan Aslam. Masa Aslam ambik wudhu di toilet (beliau boleh jalan tp limping), mama baca report CT Scan lepas tu mama nangis, tak..sebenarnya meraung pastu semua makcik2 aku dtg peluk n tenangkan mama...aku sgt confuse..kenapa nih...?

Rupanya Aslam didiagnos menghidap Chondrosarcoma aka Kanser Soft Tissue pada tulang. 
Allah.....beratnya ujian ni...Allah saja yg tau betapa sedihnya aku dengan berita tu...aku paling kesian dengan mama..hanya mampu cuba tenangkan mama supaya bersabar...

Lebih sedih bila Aslam keep on asking samada dia kne kanser ke and etc?
Emotionally..kami semua terganggu..doc masih belum beritau Aslam sbb still waiting doc pakar utk confirmkan..

On the same day, mama pindahkan Aslam ke 1st Class supaya dia lebih selesa...

The next day, me n hubby dtg hosp tgahari sbb nk amik air Darussyifa, smpai hosp doc pakar tgh jumpa Aslam, kami dibenarkan masuk so kami pun dgr explaination doc tu...

Doc kata dia akn refer Aslam ke PPUM sbb kat sana ada pakar yg lebih baik dalam Sarcoma ni, according to he doc, kalau its Chondrosarcoma, treatment yg paling berkesan adalah surgery, buang the growth and no chemo since sel canser jenis ni kurg sensitif pada chemo...

Aslam took it positively, aku sgt terharu dengan sikap dia...tenang, redha..walaupun aku tau dalam hati dia sedih hanya Allah yg tau...

Since doc kata no need to do chemo, he's quite happy sbb dia mmg dh buat statement from the beginning wateva happen dia tak mau chemo.

Petang tu jugak discaj from HTAR then kami bawak balik umah di KL.

The next morning, hr Khamis kami hantar Aslam n mama ke PPUM. Register then masuk wad. Doc buat biopsy utk confirm jenis Sarcoma, since kalau buat inhouse result akn smpai lambat, doc suggest htr ke SDMC. Me n hubby bergegas ke sana htr sampel. Since result akan dpt hari Selasa, doc benarkan Aslam balik umah dulu tp diorg dh book operation hari rabu...

Period menunggu dari hari Jumaat sampai Selasa mmg sangat2 MENCABAR!
Fizikal n emotional...susah aku nk describe betapa gloomynya keadaan kami..semua org sedih tp cuba pretend macam biasa..

Aslam kata pada mama, jgn nangis..bkn mama yg sakit, Aslam yg sakit, mama cuma doakan Allah tetapkan iman Aslam smpai nafas terakhir.

Pernah satu mlm aku tak dpt tido jd aku pegi bilik sebelah..aku nmpak Aslam tak tido n dia nangis! Hancurnya hati aku..dia cuba berlagak biasa n kuat tp dia pun manusia biasa...yaAllah berilah dia kekuatan mengharungi ujianMu..

Mama cuba tak menangis n sedih depan Aslam tp bila Aslam tdo or pegi masjid (dia still gagahkan diri pegi sembahyang Jumaat)..mama meraung depan aku n kami nangis sama2...

Ya Allah...benar ujian kali ini adalah tamparan hebat untuk kami semua..kami hamba yg lalai ni...sungguh ini peringatan untuk kami semua....peringatan dari Allah supaya perbaiki amalan untuk dunia abadi..amaran bahawa Allah Maha Berkuasa menjadikan segala2nya, sihat, sakit, hidup, mati...Allahuakbar!


to be continued.....




Love,
Keceque


Ulasan

Catat Ulasan

yang Mulia Encik2 dan Puan2 tukang komen...

Catatan Popular