Only when we are in their shoe......

Assalamualaikum wbt,

...hanya bila kita dalam kasut orang tu?!apakah...?!

hehe...maksudnya...kita akn benar2 memahami situasi sesorang bila kita berada di tempat orang itu....till then we wouldnt be bother...betul x?

KES 1: MOTOR VS KETA
DULU kalau naik kereta, aku selalu merungut bila ada motorist share jalan..dlm hati selalu kata..alamak tepila sikit...aku plak yg kne hegeh2 ikut motor..dhla nk speed ni - tension

DULU kalau naik kereta, aku x pernah kisah waktu tu hujan ke panas ke..ribut petir ke - gua ada bumbung beb..apa ada kesah...

DULU kalau naik kereta, aku tak pernah fikir aku langgar lecak ke..langgar kolam ke... - gua ada dinding keta beb...dijamin tak effect...

DULU kalau kne benti sbb traffic light/jam, aku tak kira aku ada tgh lane ke..tepi lane smpai side mirror aku bertemu side mirror keta sebelah pun..peduli hapa aku - asal aku tak langgar keta sebelah n still dlm lane aku kira ok la tuh!

C..sombong dan angkuh kan seorang manusia..itu baru diuji kesenangan ada kenderaan..belum lagi ada kapal terbang sendiri..ish2..nauzubillah...

Sejak lepas kahwin ni, aku n en somi prefer naik motor ke tempat keje..sbbnya...jimat duit..jimat masa n kurang tension...KL jam maaa....

Alhamdulillah pagi kul 830am baru kuar umah n manage to get back home as early as 530pm kalau aku chow tepat kul 5pm..hehe..tak perlu pening2 mengadap jam perabih minyak...tension woo..mmg bikin panas n letih la...

Kebetulan tempat keje aku n en somi sehala...makanya..tak menjadi masalah...

SO...setelah aku sendiri menjadi penunggang motosikal aka minah rempit..hehe...wooo tak rempit k..sbb en somiku bawak motor ala2 pakcik pi 'sejid'..(masjid in terengganu slang..)

SEKARANG bila naik motor, baru aku sedar, kami mana ada lane khas? kecuali kalau kat highway la itupun tak semua highway.....so apa yg kami boleh buat adalah menyelit, n meminta ihsan pengguna jalanraya yg lain utk bertimbangrasa sikit..kami pun guna lane kiri je most of the time...

SEKARANG bila naik motor, baru aku tau apa ertinya basah dlam hujan, in fact brape kali kami kne redah kasi pecah..hehe sbb aku tak suka buang masa tgu bawah jambatan or tempat teduh...tapi kalau on the way balik umah takpela basah kalau on the way pi keje..mmmm...

SEKARANG bila naik motor, memg aku maki la pemandu kereta yg main splash suka ati je..agak2 la weyh...ko ingat ni main2 air kat Sunway Lagoon ke..

SEKARANG bila naik motor, memg bengang kalau ada keta yg tak reti berbaris elok2...sekurang2nya ko dh jem jgnla benti lintang pukang n block motorist, kami taknak jam sbb tu kami naik motor...
ingat tak ms sekolah rendah dulu kita kne baratur..tangan angkat, tangan jatuh..haa supaya kita pandai berbaris elok2 n tak susahkan org...

KESIMPULANNYA...semua pengguna jalanraya kne bertimbangrasa n tolak ansur...i've been in both shoe, so i really understand how its feel..jadi pandulah dengan kasih sayang...jalanraya ni bukan bapak kita punya tp Allah yang punya..share hokkay!!

KES 2 : AMBULANS TERSEKAT DI JELATEK
Peristiwa pagi ni... tgh syok2 naik motor..(syokla boleh peluk pinggang suami..hehe) tetiba kami nmpak ada 1 ambulans ni duk ninong2..pastu driver dia siap pakai hailer lagi "BERI LALUAN, KENDERAAN DEPAN SILA JALAN (waktu tu tgh benti lampu merah)..INI KECEMASAN..
ulang2 driver tu jerit..tp it happened in JELATEK @845am..so memg x dapek nk nolong la...keta hampir tak bergerak...kesian ambulans tu..lagi kesian kepada pesakit yg ada dalam tu..sambil motor kami meluncur laju, aku termenitik airmata sekejap mengenangkan nasib pesakit kat dalm tu..yaAllah selamatkanlah beliau...
yang aku geram tu..MANA POLIS TRAFIK????!!!!!!
jalan tu memg diketahui ramai akn jam setiap hari weekdays...standby je la situ! ini kejap ada kejap takde...tak efisien langsung, aku perasan bila ada polis trafik..jam tak la teruk sangat..

TOLONG LA POLIS TRAFIK! BUATLA KAWALAN SETIAP PAGI DI SETIAWANGSA N JELATEK!KHIDMAT UNTUK RAKYAT!


*****************************************************************************

Aslam's Update:
Semalam after work kami balik kampung sekejap untuk tgk keadaan Aslam. Kaki kanan Aslam semakin lemah, n almost tak boleh gerak...kawasan tu jugak paling kerap sakit, Aslam sekarang terpaksa guna wheelchair utk bergerak dari tempat tidur ke toilet especially...dia masih berdikari dan kuat..
kalau boleh semua nk buat sendiri...
bengkak di pelvis nampak surut alhamdulillah tp Aslam kata dia makin buncit tu sebab benjol tu tak nmpk..kami suruh Aslam keep on positif...
Masa kami melawat semalam beliau nmpak sihat, not in pain tp kurang selera makan...
Ya Allah..kuatkan semangat dan hatinya..ringankan beban kesakitan..dan tetapkanlah imannya...sabarlah adikku...lancarkan urusan visa Aslam dan abah...Allah Allah Allah..hanya kepadaMu ku bermohon....



Love,
Keceque

Ulasan

  1. Best kan naik moto. Heheee...cpt n xyah buang masa lama2 kat dlm kete.

    BalasPadam
  2. Akak ni dah lama rasa di dua keadaan itu, sebab dari sebelum kahwin memang jadi minah rider (pernah jatuh dalam lopak dan segala bagai peristiwa), lepas kawin merasa naik kereta, sambil disulam naik motor dgn en suami juga atas alasan yg lebih kurang sama macam kamu, tgh mengandung saratpun pernah lagi bonceng. disebabkan itu, selalu didik diri walau dimana kita berada, cuba cepat ingat dimana mula kita/susahnya orang lain. Kalau naik kereta, selalu juga tumpangkan orang yang jalan kaki nak balik kerumah...sekurang2nya, adalah juga cara nak kutip pahala...

    Didoakan terus adikmu terus diberi kekuatan semangat dan kesihatan. Dipermudahkan jua urusan visa. Akan mohon nak share (copy paste update terkini Aslam ye utk letak di group sahabat, dan macam minta nak share cerita pasal kereta motor kamu kat atas di FB akak, eheh. boleh?)jaga diri..

    wassalam

    BalasPadam
    Balasan
    1. Terima kasih K Alin..sila share..moga bermanfaat

      Padam

Catat Ulasan

yang Mulia Encik2 dan Puan2 tukang komen...

Catatan Popular