Surabaya Day 2 - Sunrise di Penanjakan & Mt Bromo

Assalamualaikum wbt,

Selesai makan malam yang lazat dan enak tu, otomatik mata rasa berat..kesejukan pun mencengkam..badan dh letih...apa lagi..mari beradu...

Penginapan di Yoschi ni diuruskan oleh Nina jugak melalui Adi..eh..bistu aku buat apa je..hahaha..aku arrange penginapan Malang n Surabaya..lek lu...hehe

Cottage 2 tingkat menjadi pilhan..ada 2 bilik..satu kat atas satu kat bawah..kami pilih yang bawah..sebabnya aku malas nk turun naik tangga nk p bilik air hehe..malangnya aku takde gambar bilik..korg pi google sendiri la eh..

Tp ada satu benda lawak..water heater yg diorg pasang adalah yg jenis pakai gas woo..gila bahaya..Nina hampir menjadi mangsa tragedi terhidu gas...huhu syukur tak pape..apapun..Yoschi Hotel sgt cozy dan selesa..

Kul 3pg kami terpaksa bangun..ada journey mencabar menanti, Pak Martono n Adi pun dh tgu.
Kami alas perut dulu(disediakan percuma oleh Yoschi) then naik jip khas ke Penanjakan..Aku tengok ada beberapa jip gak la dh tgu kat luar..kira ramai gak org nk naik penanjakan nih...
Tapi kami berempat naik 1 jip..aku duk depan sebelah supir..huh selamat sbb kalau duk blakang sure muntah punya..sori guys..!

Kedai2 menjual makanan dan minuman, cenderahati n pakaian sejuk
 Perjalanan dari hotel Yoschi ke Penanjakan lagi gila!!
Aku ingat perjalanan semalam dh cukup gila..ini lagi dahsyat..juga syukur kami dpt driver yg hebat..dhla gelap jalan berliku..lalu kat lereng2 gaung..sikit silap je memg tak blk Msia la kami..nauzubillah..in fact that day ada 1 eksiden masuk gaung..gila ngeri!

Sampai kat kaki gunung penanjakan tu dlm kul 4pg..keadaan sangat2 sejuk..adalah dlm 10 - 15 degree kot..perghh..tahap bercakap memg keluar asapla..ha kau hado?!hehe

For those yang tak bawak baju yang cukup tebal sila sewa eh..ramai je yg offer utk sewa..dlm IDR 10000...
Pastu kami tgk ada banyak jip dh park kat kaki gunung tu..driver tu pun terkejut..so agak jauh nk kne menapak ke puncak..

Aku baru mendaki beberapa langkah..dh rasa mcm nk mati dh..aku ada atshma kot..kalau aku teruskan jugak..hmmm...tak jadi berjalan la jawabnya maka..aku pun ajak en somi sewa ojek (moto)..
Tapi aku salute nina n najib..depa jalan tu..adala dekat 15 minit kot...
perghh selamat hidup..hehe..dlm 5 minit kami pun sampai ke puncak...sewa ojek IDR5000/person je..hehe
gila kau 1st time naik motor 3 org..hahaha...wat an experience..

Pastu para suami n Adi p solat subuh (err..aku n nina bendera jepun hokkay)...
So kami terpisah...aku n nina sajorkk
Perghh..gila ramai manusia..
Aku yg kemetot ni berada di paras ketiak org je..so Nina je la yg gagah snap photos..
sib baik dia tinggi
Sesungguhnya kami sgt bengang dgn pengunjung yg ada kamera DSLR..
hadoii taula kamera hang bapak mahal tp jgnla conquer satu tempat mcm pak hang yg punya..sianla kat kami2 yg pakai kamera fon or kamera kecik nih...haduii
Apapun sila nikmati shot terbaik dari Nina..hehe



ramai tak..ramai tak?


 


sang suria mula menampakkan wajah..Subhanallah..1st time tengok

Pn. Cameragirl

Tak lama lepas tu baru kami jumpa para suami...hari dh cerah dah...




Menakjubkan...kawah Bromo yang kami nk pi jap lagi tu yang sebelah kiri


Saranghaeyo...hehe...


di pintu Gerbang ke Penanjakan...bye..kami nk balik dh...Bromo..here we come!!





Kami menuruni bukit, melalui jalan berliku yang sama awal pagi tadi. Kali ini kami melalui kawasan seakan padang pasir untuk menuju ke kawah Bromo.

us in da jeep


new zealandkah..bukan...

saranghae yg tak menjadi..kiki..

apekah yg dilakukan en somi nih..hehe




 Kami dh sampai..dari sini boleh pilih nak jalan kaki ke kawah bromo atau nk naik kuda...
Jarak dia adala dlm 500 mtre...memg takla aku nk jalan kaki kan..hehe
Aku tak excited sgt nk naik kuda sbb dh pernah naik kat Filipina dulu..tp kuda kat sini lagi sedap naik la sbb lebih besar..hehe




Sampai kat satu kawasan ni, kuda semua kne park so korg kne jalan kaki smpai atas..whoa..masa ni aku dh semput dh..bkn sebab sejuk sebab kat sini biasa2  je...tp debu2 dan asap sulfur dah mula terasa..somput den..

So bila sampai kaki tangga bromo tu aku mmg surrender..gila la..memg rasa nk pengsan...So en somi, Nina n Najib je teruskan perjalanan..aku tgu kat bawah...memg sedih weyh...tp nk buat cemana... : (


wah..dh mcm batu cave...huhu

kuil hindu dr kejauhan puncak...
 Kebanyakan penduduk di sini beragama Hindu..n Bromo pun dapat nama dari salah satu nama tuhan mereka brahman...so sila jgn bedal sesuka hati without knowing its halal or not k...

tangga ni la yg aku tak mampu nk panjat tuh..ngek kan?


 Khabarnya sampai sekarang aktiviti pemujaan masih dilakukan oleh penduduk setempat iaitu dengan mempersembahkan korban (makanan dll) dengan dicampakkan ke Gunung Bromo dikhuatiri Gunung Bromo akn mengamuk dan meletus..

Err.. tp yang lawaknya menurut Adi, bila ada upacara pemujaan tu, ada pulak gang2 yang tgu kat bawah (pinggir) kawah ni utk sambut barang campakan tuh..funny eh?!
he made it..not me..: (

alat pengesan gegaran..gitula..

us da warrior..warrior la sgt..hehe

Then..kami pun balik ke hotel..bfast, siap2 n check out utk ke Malang...memg ada perkara malang berlaku..apa dia..tungguuuu....



Love,
Keceque

Ulasan

  1. Haha..ada jugak gambar saranghae kita tu. Tapi saranghae kita senget la..kena practice lagi.

    Bestnya..dah 2 bulan berlalu tapi dok sengih2 gak baca post ni.

    BalasPadam
  2. Salam kak. Cane nk sewa supir tu? Book dr msia ke kt surabaya br cari n cntact? Bp rate dorg? Ktorg nk g fmly2 6 dewasa sulfat_bubble@yahoo.com tlg email saya ye. Tq.

    BalasPadam
  3. Best baca pengalaman akak d surabaya ni. Kalau x keberatan bleh x email saya contact no supir tu? shasha_ghafar@yahoo.com
    thanks!

    BalasPadam
  4. Mcm gempak jer, leh bg contact tourist guide tu x. Pm me tehaiskaww@gmail.com. Tqvm

    BalasPadam

Catat Ulasan

yang Mulia Encik2 dan Puan2 tukang komen...

Catatan Popular