Kembara Kaki : Umrah (Mekah - Ibadah yang menakjubkan!)

Assalamualaikum wbt,

Ayuh kita sambung lagi, so selepas selesai berniat ihram, kami pun memulakan perjalanan menuju Tanah Suci Mekah. Mama sewa cab dari seorg baba arab ni, pada mulanya dia setuju dengan caj SAR500, tetapi in the end dia paksa mama bayar SAR550..hmm...tp driver ni bukan org Saudi, dia dari Yemen tak silap....

Perjalanan mengambil masa lebih kurang 7 jam termasuk berhenti rehat dan solat, sepanjang perjalanan hati aku sayu je, terharu, sedih n mcm2 lagi, bercampur baur. Sedih mengenangkan betapa kerdil dan hinanya aku...n sgt2 excited untuk melihat sendiri bagaiman rupanya Kaabah itu...ya Allah...berdebar2...

Akhirnya kami memasuki Kota Mekah...doa....

Masa 1st time nmpk Masjidil Haram dari dlm cab...Subhanallah...airmata aku dh menitis..akhirnya.....
Tp kami decide utk check in dulu then baru buat umrah.
Pusing punya pusing, baba cab tu tak jumpa Hotel..nama hotel kami Hotel Mirah, maybe sbb Hotel baru kot, so dia tak familliar sgt..adala 2 3 kali pusingan..syukur jumpa jugak akhirnya..cobaannn...

ni gambar waktu siang..sebenarnya masa kami smpai mlm, dlm pukul 9 camtu
Selesai check-in, kami rehat sekejap sambil siapkan diri...aku dan en. somi gantung buku panduan di leher. En.somi siapkan diri dengan baby carrier utk bawak Auni semasa tawaf dan sai'e..terima kasih carrier..sgt membantu...

Jarak antara hotel ke kawasan Masjidil Haram lebih kurang 180 meter, tp dr kawasan masjid ke pintu masuk lebih kurang 150 meter lagi...

Sebaik aku jejakkan kaki ke masjid..yaAllah..tak tergambar perasaan masa tu..luasnyaaa.....seluruh lantai masjid berjubin...cantik!Subhanallah...

Kami teruskan perjalanan, zikir tak henti..hati sgt berdebar...

Masuk sahaja pintu Masjid...jalan beberapa meter..aku sudah nmpk Kaabah...Allahuakbar!...doa...

ramai kan jemaah..dh mcm haji..

Sungguh aku menangis...selesai solat sunat...kami mulakan tawaf...ramai juga jemaah masa ni..rasanya ramai yg prefer buat umrah waktu malam sbb sejuk kot....

Mama pegang tangan makngah, aku follow belakang en. somi sambil pegang sikit kain ihram beliau takut terlepas..selautan manusia kot..

Semasa tawaf tu, alhamdulillah takde masalah..sgt mudah cuma en. somi berusaha jugak untuk dekat dengan kaabah. Kami cuba berhenti sekejap di Hijr Ismail tp org terlalu ramai..Auni pun dh mula menangis...maka kami stay dilingkaran luar je...waktu ni mama dan makngah tak tau kat mana..tp aku fikir..takpelah insyaAllah jumpa la tu nnti...

Selesai tawaf, kami teruskan dengan ibadah Sai'e...

Owh...jauh rupanya..hati aku terdetik..kalau dulu bila dgr org cerita, aku bygkan..dekat je jarak dia..huhu
Sesungguhnya aku pancit..huhu..penat weyh..teruk betul..tu la..malas exercise..mama lagi kuat..aku sikit2 benti isi minyak..(minum air zam2)
Ada byk stesen2 air zam2 sepanjang jalan dari Safa - Marwah (maaf aku takde gambar)
Mama siap kata..tadi patut sewa wheelchair n sherpa kalau tak larat..haha..apa la mama ni buat malu je..aku tgk nenek2 dr turki pun steady je jln...mak ngah yg dh umur 60 pun rilek je...hehe

muka penat selesai sai'e..hehe..sila lihat buku panduan yg tergantung kat leher aku tu..sgt berguna hokkay..

Aku sangat berterima kasih dan salute pada en.somi..aku yg tak bawak beban pun termongah2..tp beliau dengan dukung Auni nya..dengan kena berlari2 anak bila kat garisan hijau nya..terima kasih suamiku...

Selesai Sai'e kami pun bertahalul iaitu memotong sebahagian rambut...n selesai...
Syukur2 alhamdulillah....satu pengalaman manis, indah dan menakjubkan...

mama n mak ngah masih steady...aku je semput..haha

selesai umrah...otw back to hotel masa ni dah dekat pukul 1kot..so seluruhnya amik masa dlm 3 jam la...


Keesokan harinya, mama hire another driver utk bawa kami ziarah Kota Mekah, harga tak ingat la..rasa dlm SAR700 kot...utk 3 hari, seterusnya hantar kami ke airport.

Jabal Rahmah
Ada sesuatu yang aku nak cerita masa kami di Jabal Rahmah ni, orang saaaangat ramai...route untuk naik ke puncak paling atas memg agak mencabar, tp aku gagahkn jugak...tak naik tangga biasa, me n en. somi redah batu2 yg tersusun kat tepi tu...smpai puncak
Memg tempat ni agak bahaya, org berasak2 dan tak fikir lagi dah pasal org lain.
Apa yg boleh kita buat ye kat jabal rahmah ni...berdoa lah supaya ikatan kasih sayang sesama manusia berkekalan, buatla solat sunat n berdoa...kalau org ramai, agak payah kot nk solat sunat..berdoa pun dh memadai...
Tapi ada segolongan jemaah ni siap menangis2 lagi kat sini pastu duk meratap meraung kat batu putih tu..Allah..
Lagi satu...hmmm yang ni aku memg menangis...kenapa?
Semasa otw turun, kali ni kami lalu tangga, sepanjang tangga tu ada ramai kanak2 'cacat' minta sedekah..yang pasti mereka ni tak nmpk mcm knk2 Saudi mungkin dari luar...
Mereka merayu2 n ada yg duduk kat tgh2 tangga...
Yang buat aku sgt2 sedih bukan sbb mereka mtk sedekah tp sbb kecacatan mereka tu mcm 'human made'!!!!
kudung mereka tu macam dikudungkan..sbb semua sepesen..setiap kanak2 akn kudung salah satu dr 4 anggota tgn/kaki kiri kanan...dh mcm sindiket...
kalau betul la ini sindiket..moga Allah balas mereka dgn azab yg pedih...sayu aku tgk kanak2 kudung/cacat tu..dgn dihurung lalat nye, kotor..yaAllah...kejam dan sadis!
org ramai memg buat tak tau je..mcm diorg dh tau ni sindiket...
Hopefully the Kingdom of Saudi could take this matter seriously since its somehow potray bad and ugly image of Islamic Country especially when its happened in our beloved Holy City of Mecca...

dalam hired cab

jabal Thur

Jabal Thur juga

Banyak lagi, kami pergi ke Muzdalifah, Arafah...tapi tempat tu hanya dibuka masa musim Haji..kami cuma lalu n tengok dari luar...n aku takde gambar sbb mostly video..

Routine kami di Mekah ni adalah ulang alik dari hotel ke masjid, tp aku n en somi agak terbatas jugak..maklumlah bawak baby, tp seboleh2nya setiap kali solat maghrib dan isyak kami akn ke masjid.

Auni n nekngah




dalam masjid, Auni wif fren


dihadapan Bab AsSalam...pintu masuk utama...
Biasanya lepas solat isyak kami pi mkn kat Felda d'Saji..owh oh..bestnya dpt mkn nasi, lauk n teh ais..hehe nikmat..almost every nite la kami mkn kat sana...dpt jumpa ramai malaysian.
Selain tu makanan yg femes kat sini adalah Kudu..haha..dia mcm KFC la..
*felda d'saji terletak di shooping mall n hotel building betul2 berhadapan Babussalam nih..tingkat 3 kot..tak ingatla..tp dia mcm foodcourt

Masa kami di Mekah ni kebetulan ada ribut pasir di Riyadh, so Mekah pun affected..so jerebu agak teruk..tu yg kne pakai mask bagai...
Kesian makngah..dia ada asthma so mlm terakhir tu beliau kne attack, kelam kabut mama cari ubat..syukur la farmasi dekat.
Disebabkan jerebu teruk kami tak dpt nk keluar sgt.
To be frank, kami berkesempatan buat umrah sekali je, antara sebabnya jerebu, takkan nk bawak Auni, bahaya..tp takpelah..apa pun aku dh bersyukur sgt...

next will be my final entry for Umrah..tgu jap eh...



Love,
Keceque


Ulasan

Catat Ulasan

yang Mulia Encik2 dan Puan2 tukang komen...

Catatan Popular