Primadona : Queen Control

Assalamualaikum wbt,



gambar ihsan FB Astro
 Routine en somi dan aku pada setiap hari jumaat mlm kul 10 skrg ni adalh tercongok depan TV menanti MLM..maharaja lawak mega la..and terkinja2 kami laki bini duk tunggu JOOZANNN perform...tp aku suka gak saywho and jambu..hehe ehh..aku bukan nk citer pasal ni sebenarnya...so setiap jumaat petang after balik keje aku akn buat segala keje umah bg beres n by 10pm baru punchcard depan tv..so aku biasanya ignore la apa saja rancangan before 10pm tu...mak bz basuh kain segala dikk..hehe

last fri nite aku siap kemas awal...hehe dlm kul 9pm camtu aku try la bukak siap2 astro 134 (mustika HD), pastu primadona (ala..rancangan yg host dia ramai tu...haha) dh start..so aku layan je la...ekceli aku mmg tak minat sgt tgk primadona..sbb aku rasa topic dia kdg2 kurg bermanfaat n isi perbincangan pun mcm gaya mak jemah dan mak bedah gossip tepi pagar je...hah!mati aku kne caci dengan peminat rancangan ni..mintak maap ye..

TAPIIIII.........

buat pertama kalinya..last fri rancangan tu berjaya memaku kan aku di sofa sehinggakan waktu iklan pun rasa rugi nk pi amik air..hehe..tajuk dia "queen control"...menarik kan..?mmm...

masa tetamu jemputan (didie, enot n musley) berceloteh aku tak teruja sgt tp bila encik kaunselor masuk (Tn Hj Hushim bin Salleh) wah nama penuh aku bg...aku memg amaze la..sbb bg aku apa dia ckp tu 120% betull n exactly like wat i thought...

Apa itu Queen Control?

Ni aku amik pendapat umum jela...Queen Control bermaksud wanita yang dominan dlm rumah tangga, tak kira dlm bertuk kewangan, kebajikan dan apa saja urusan rumahtangga.

Ramai org skeptikal bila dgr queen control ni..wanita yg queen control biasanya digambarkan seorg yg derhaka, tak hormat suami, nusyuz dan segala buruklaku seorang isteri terhadap suami dan rumahtangganya...benarkah?

dulu masa kecik2 mungkin aku pun berpendapat yg sama sbb aku dibesarkan dlm keluarga di mana seorang ayah adalah bapak segala dominan, seorang ibu la tempat untuk kita negotiate dsbg,n aku sgt hairan bila ada kwn2 aku yang kata, beliau rapat dgn ayah sbb mak dia garang n slalu ckp NO! hehe tp bila makin dewasa, bila aku sendiri dah jadi seorang isteri dan ibu, aku mula belajar lalui kehidupan n pandangan aku pun berbeza sikit.

Sebabnya?

ok la camni..aku bg few situasi:

Situasi 1 - Isteri surirumah, suami seorg shj yang menjana ekonomi keluarga

setiap bulan suami perlu serah SEMUA duit gaji dan and si suami perlu beratur bersama anak2 untuk duit belanja setiap hari.
Agak kejam kot camni, suami juga ada keperluan dia, takkan nak suruh mengemis hari2, melainkan kalau suami yg redha n izin isteri uruskan segala kewangan, sebab mmg t/jwb suami utk cari nafkah untuk keluarga, n isteri pun agak2 la..takkan nk bg belanja RM 5 kot sehari, perlu berpadanan dengan apa yg suami perlukan setiap hari. Cuma, pada zamn ni, berapa ramai suami yg mampu men'surirumah'kan isteri mereka dan menanggung segala perbelanjaan rumahtangga? cuba lihat keliling, termasuk diri sendiri, tak ramai kan..mostly, wanita hari ini berkerjaya...bkn suka2 tp untuk membantu suami meringankan beban...kalau di tanya off course la nk duk umah je jaga ank2..ye tak? tp apa kan daya....redha3x..insyaAllah jannah...ok next!

QUEEN CONTROL : kalau bagi suami RM5 setiap hari n maki kalau mintak lebih
x QUEEN CONTROL : suami izin n bg ikut keperluan dia

Situasi 2 - Suami dan isteri bekerja, gaji suami lebih besar dari isteri.

Menjadi tanggungjawab suami untuk menafkahkan isteri sebaik mungkin mengikut kemampuan, menyediakan pakaian, tempat tinggal n makanan, mmm ingat senang jadi suami ni..ini bukan aku kata, Al Quran yg kata:
ayat34  Surah an-Nisaa’ yang bermaksud:
“Kaum lelaki itu adalah pemimpin dan pengawal yang bertanggungjawab terhadap kaum perempuan, kerana Allah telah melebihkan orang lelaki (daripada beberapa keistimewaan) atas orang-orang perempuan, dan juga kerana orang lelaki telah membelanja (memberi nafkah) sebahagian dari harta mereka.”
Dalam surat al-Baqarah, ayat 233 Allah SWT berfirman mafhumnya:
…Dan kewajiban ayah menanggung nafkah dan pakaian mereka dengan cara yang patut. Seseorang itu tidaklah dibebani lebih dari kemampuannya.”

Dalam kes di atas, walaupun isteri bekerja, t/jwb suami tetap jalan, unless isteri redha utk bantu suami dgn duit gaji beliau.
QUEEN CONTROL : amik semua duit suami, untuk belanja rumahtangga, duit sendiri buat shopping joli katak, suami kne bawak bekal segala n ikat perut
X QUEEN CONTROL : hak isteri utk simpan duit beliau sendiri, tp dengan syarat si suami tu tak terkial2 sorg diri urskan umahtangga, so since si isteri bekerja, eloklah bantu serba sedikit..tp jgn segan utk mintak suami sara anda sbb itu t/jwb dia regardless anda bekerja atau tak...kata nk hidup sama2 kan...hehe

Situasi 3 - Suami isteri bekerja, gaji isteri lebih besar dari suami.
Banyak je kan kes ni kat luar sana..mm..nk buat cemana dunia akhir zaman..jgn nafikan ini, perempuan lebih ramai n lebih pandai jadi peluang utk kaum Adam semakin nipis...yang ni mmg traffic, wajarkah isteri tu digelar QC kalau dia yang aturkan segala perbelanjaan keluarga dsbg sbb in fact, it's her money hello...duit diala yg duk bayar bil segala, sewa rumah, belanja dapur, belanja ank2..the whole nafkah for family isteri yg tanggung. Of course la dia jadi dominan dlm keluarga..pastu nk salahkan isteri jugak ke?
im not a female chauvinist, and aku tekankan di sini GAJI ISTERI YG BESAR BUKANLAH TIKET UNTUK MERENDAH2 KAN SUAMI ATAU MENJADIKAN SUAMI HAMBA ABDI
cuma, subhanallah, setinggi2 kredit utk isteri yang begini, bkn senang ok..keje siang mlm n belanjakan seluruh hasil usaha itu utk raise the family yg mana its not even her duty n responsibility, ikhlaskan diri semoga syurga rumah abadi anda. Secebis nasihat utk suami, hargailah isteri anda ini, sekurang2nya sama2 bantu uruskan kerja rumah dan anak2, jgnla duk melepak tgk tv sajork...hargai dan hayati pengorbanan yang beliau lakukan untuk anda dan keluarga, jgn terlalu rendah diri/ego. Meskipun anda tidak mampu menafkah dari segi wang ringgit, tetaplah menjadi ketua keluarga, teruslah usaha untuk mendapat rezeki yang lebih baik, bimbinglah ank2 dan isteri untuk kenal dan patuh Allah dengan lebih baik. Sekaya mana pun isteri, dia tetap seorang isteri yang syurganya di bawah tapak kaki kamu, wahai suami...
QUEEN CONTROL : mentang2 gaji lebih hebat dr suami, abaikan suami n hina suami/ layan seperti hamba abdi
X QUEEN CONTROL : ikhlaskan hati, redha sbb jodoh itu milik Allah, itula suami yang Allah telah pilih untuk kita, kalau dialah yg telah ditakdirkan untuk pimpin kita sampai syurga, redhalah, sakit mmg sakit, mungkin dia miskin harta didunia tp dia insyaAllah kaya di akhirat sana..kata nk cinta sampai syurga kan..hehe ahaks!

gambar ihsan google

wah panjang pulak entri kali ni..mcm balas dendam je dah 2 hari tak tulis blog..haha

this morning 1 of my bff call, she's not working today sbb ank dia baru 1st day schooling (preschool) so dia nk ajak aku berjimba2 la tuh..awat hang tak habaq awai Shadila Mohd Yusof..hehe
yang buat aku terharu tu dia siap sound aku, ceque..ko kne tulis hari2 tau..barula..org tak tunggu2 (wah, ko peminat tegar blog aku ke shad?thanks la..nk nangis plak rasa..haha)
terima kasih la bg aku semangat..aku bkn tanak tulis during weekend..gila byk benda dlm kepala ni nk tulis tp nnti klau aku start bukak lappy je..my little Auni pun start dtg nk tumpang sekaki, huh jadi coretan lain karang..hehe
tp insyaAllah aku akn usahakan..

Thanks all for reading and do drop some comments or idea..really appreciate it!



Love,
Keceque


Ulasan

Catat Ulasan

yang Mulia Encik2 dan Puan2 tukang komen...

Catatan Popular