Kembara Kaki : Umrah (Ziarah Madinah)

Assalamualaikum wbt,

Bersambung dari entry  ini..

Perjalanan dari KUL - BAH mengambil masa lebih kurang 6jam, kemudian kami transit di Bahrain selama 2jam, flight seterusnya  BAH - JED mengambil masa another 2 1/2 jam...
Alhamdulillah akhirnya sampai jua di Airport Jeddah..kami sampai lebih kurang pukul 4pg waktu Saudi..penat tp excited nk jumpa mama...semua org pandang kami mcm hairan sebab kami cuma berempat je...tak ikut rombongan mcm jemaah lain..huhu..aku cuak gak sebenarnya tp tawakal je la...
Alhamdulillah takde masalah masa cop pasport ..smpaila kat pitu keluar tu tetiba ada 2 3 org pegawai tetiba mintak pasport kami..in fact semua jemaah kne serah passport kat diorg...aikk tadi kan dh cop..ni nk buat apa lagi..???

Rupa-rupanya..selepas passport dicop imigresen, kita kena submit passport pada mutawif then akan difotocopy la etc....then diorg kne make sure yg kita memg pergi ke Saudi untuk tujuan Umrah bukan bekerja dsbg. Pada waktu ni juga dia akn cek transport kita dah ready (tgu di airport)utk bwk kita ke Mekah or Madinah.

Since kami pergi tak ikut pakej, tu yg jd kelibut sikit, sepatutnya kami cek dulu siapa wakil travel agent kami yg ada di airport pada waktu arrive and serah passport pada dia...tp waktu tu mana nk tau..syukur ada rombongan dr travel agent yg sama arrive pada waktu yg sama, tp mereka diff airline, mereka naik Etihad.

Dalam masa yg sama juga..en somi dh nmpk mama..arghh leganya....
Rinduuuu yg teramat kat mama...berlakula sesi peluk2 di khalayak ramai..hehe

setelah 5 bulan tak jumpa..Auni keletihan..sedang menunggu passport dicop..
Setelah penat menunggu selama lebih kurang 4jam, akhirnya passport kami dipulangkan...dengan bantuan mutawif dari travel agent yg sama.
Masa tu dh pukul 9pg, then mama pun bawak kami dari Jeddah ke Madinah...kami naik cab dari Airport Jeddah ke Station Bus Saptco, mama kata best naik Bus Executive, selesa...

Owh ye..mama plan supaya kami ke Madinah dulu baru gi Mekah sbb boleh rest dulu...then baru buat Umrah di Mekah. Tp terpulang kpd individu, ada org suka buat Umrah dulu baru ziarah...tp bg aku, aku suka gi Madinah dulu..hehe

Dari Airport Jeddah ke Stesen Bus Saptco dalam 1/2 jam. Bayaran cab SAR70. Sampai2 stesen bas, rupanya bas dah takde, dia ada satu trip je daily iaitu pagi dlm kul830 camtu...apa daa..kalau naik bas dalam SAR85/person. Lebih kurang RM68, so since kami ada 4 org (Auni tak termasuk, still infant maaa) so dalam SAR340.

Agak kecewa tak dpt naik Exec Bus yg mama kata best tu..so elok je kami kuar dari stesen bus tu, ramai la cab driver yg tgu n offer utk bawak kami ke Madinah..mama did all the nego n talking, kami tgk je..hehe...then ada 1 driver ni, muda lagi, nmpk cam ok, memula dia nak SAR500, lepas tu mama nego apa ntah, at last dia bg SAR 400...ok la kan..tak jauh beza ngan naik bas...so kami decide utk naik cab dia, cab kat sana semua toyota vios...hehe so..start la our journey to Madinah yang mulia...

us in cab

Perjalanan mengambil masa lebih kurang 4 jam,pemandangan baru untuk aku..kiri kanan highway adalah padang pasir, highway boleh tahan..tp perjalanan can b so boring..in fact driver tu pun ada la 2 3 kali tertidur..then halfway tu dia call kwn dia n mtk tukar sbb dia dh tak larat nk bwk..lawak tol la org arab ni..

Kami sempat singgah kat 1 R&R ni utk bfast sbb kami tak mkn apa sejak arrive kat airport td..huhu..R&R memg jauh beza la ngan Malaysia...

Restoran pun sedih je..yg paling kelakar..aku mmg jakun la mkn burger dlm tu ada fries skali...pastu diorg takde cili sos, ada pun tomato..tak tau pesal..so sila bwk bekal sos cili siap2...hehe

Akhirnya..smpai juga..yaAllah..terharu betul aku rasa...mcm tak percaya ada rezeki untuk sampai ke Madinah...alhamdulillah...

Mula2 sampai kami tak terus ke Masjid Nabawi, check in hotel yg mama dh book..yaAllah kne menunggu lagi untuk dpt bilik padahal masa tu dh dekat pukul 3ptg...sabarlah..

Hotel kami tu boleh dikatakan dekat gak la dengan Masjid..lebih kurang 200 meter. Sorry aku takde gambar hotel n lupa nama dia sbb masa pegi ni aku tak sangka aku akn tulis blog..huhu so takdelah amik gambo sgt..gambo2 yg ada ni pun hasil keje en somi yg rajin amik gambo......jemaah mmg agak ramai sbb waktu kami pegi ni awal musim lagi agaknya..

Karpet hijau..bertuahlah en. somi berkesempatan solat di Raudhah...

di bawah bumbung hijau tu la makam nabi

mlm indah di hadapan masjid Nabawi

makam Nabi Muhammad SAW..hanya muslimin yg dibenarkan menghampiri kawasan makam baginda

me n mama selepas solat asar..rindunya..moga ada rezeki utk aku kembali...

mak ngah n me

Semasa di Madinah juga mama bawa kami ziarah ke tempat2 menarik...mama mintak khidmat driver n sewa keta dr seorg student Universiti Madinah. Namanya Fendi, kira mcm ank angkat mama la...diala yg bawa kami kesana kemari selama 5 hari di Madinah
Nak dijadikan citer, Fendi ni kawan adik en. somi masa diorg belajar kat Darul Quran dulu..kecik kan dunia nih...so kamcing la depa ni..org kedah plak si Fendi ni..hmmm

Masjid Quba'
 Alhamdulillah kami sempat solat 2 rakaat di Masjid ini
Sabda Nabi 'Sesiapa yang bersuci (mengambil wuduk) di rumahnya kemudian pergi ke masjid Quba' lalu mendirikan sembahyang di dalamnya, ganjarannya samalah dengan pahala ibadat Umrah. (Tirmizi: Sembahyang: 298. Ibnu Majah: Iqamat dan Sunatnya: 1401. Ahmad: Musnad Makkiyyin: 15414.)

Masjid Quba dari luar

Gerbang Universiti Madinah..ni Fendi poyo je tunjuk tempat dia belajar..hehe

Papan tanda Masjid Qiblatain..tp kami tak masuk..hanya lihat dari luar

Bukit Uhud..kemerah merahan..

Perkuburan Syahid Perang Uhud
Mama minum susu unta

Fendi, hubby and Auni @ ladang unta

Auni  minum, ibu je tak..hehe

budak comot..hehe

Us @ Bukit magnet

Kat bukit magnet ni mmg amazing..just imagine dikeliling jalan tu semua bukit yg dipercayai mengandungi unsur2 magnet (wallahua'lam)..so bila bawak keta takyah hidupkan enjin..boleh gerak sendiri sbb magnet tu tarik keta utk move forward..amazing kan..Allah Maha Kuasa..

Makan di Madinah agak terhad la untuk tekak Malaysia mcm kita ni..1st few days kat sana mungkin excited lagi la nk mkn nasi arab bagai tu..pastu mmg sumpah takleh telan..muak...huhu so antara tempat mkn fevret kami adalah di sini

Rumah Makan Indonesia..sekali mkn untuk 4 org dlm SAR40, pernah sekali tu sampai SAR65...huhu

jalan2 sekitar bandar n shopping...wee

Bandar Madinah ni boleh dikatakan terancang la. Sekeliling Masjid Nabawi penuh dengan hotel, setiap tingkat Ground Floor tu penuh dengan kedai2...
Bagi aku Madinah ni bersih dan teratur. Pada waktu ni cuaca agak baik, tak sejuk sangat tak panas sangat.

Setelah spent lebih kurang 5 hari di Madinah, tibalah masa untuk bertolak ke Mekah untuk mengerjakan Umrah...

Labbaikallahumalabaik..labbaikalasharikalakalabaik..innalhamda..wanni'mata...lakawalmulk..lasyarikalak...

Bersiap sedia untuk bertolak ke Mekah
Sehingga ketemu lagi ya Rasullulah...sayu betul hati ini..entah bila la agaknya aku boleh kembali..moga Allah beri kesempatan...insyaAllah...

Nantikan next entry...ibadah Umrah di Makatul Mukarramah...

Love,
Keceque

Ulasan

1. Yeay!! TQ TQ TQ darling. (belum baca post ni. comment dulu) ~eksaited

BalasPadam
  2. haha..mak ngah tak perlu buat tangan 'peace' depan masjid nabawi. lol :D

Catat Ulasan

yang Mulia Encik2 dan Puan2 tukang komen...